Går inte att installera om en ”Internet-only” hanterad client

Ett av de hetaste området just nu inom SCCM är internetbaserade klienter. Tanken är att man ska kunna skicka säkerhetsuppdateringar och programvaror till en klient så fort den är uppkopplad på Internet. Tidigare har det varit ett stort problem med att användare inte kopplar upp sig via en VPN-tunnel utan nöjt sig med att jobba lokalt på datorn och kompletterat med webmail. På så sätt kan det gå dagar och ibland veckor innan en säkerhetsuppdatering kommer ut till en specifik SCCM-klient. Tack vara SCCM och dess internetbaserade klient är detta problem löst.

Under en av mina senaste SCCM-implementationer påträffade jag ett intressant problem som har med internetbaserade klienter att göra.  Om man har installerat SCCM-klienten som ”Internet-only” med CCMALWAYSINF=1 växeln under installationen så går det inte att installera om datorn via SCCM. Enda sättet är att ta bort klienten från SCCM-databasen och lägga upp den på nytt. Det är i och för sig inga problem, men för ett större företag där man vill behålla historiken samt har en stor organisation där många personer har behov att installera om en dator, är det inte idealt. Tar man en titt i loggarna hittar man inga självklara orsaker till att det inte fungerar.  Första tanken var att SCCM inte stödjer operativsystemsinstallationer när klienten befinner sig på ”internet”. Klienterna ominstalleras dock alltid om på intranätet , så nätverksmässigt borde det vara ok. Troligen måste det vara inställningen på SCCM-klienten som bestämmer. Snabbt ändrade jag inställningarna så att SCCM-klienten var i ”intranet-only” läget. Det gick dock fortfarande inte att installera om datorn. Då hittade jag en intressant detalj. Tog man egenskaper på SCCM-klienten i adminverktyget så stod det fortfarande att klienten var i ”internet-only” läget. Efter lite efterforskningar visade det sig att denna inställning endast sätts vid installation av en SCCM-klient.  För att ändra från ”internet-only” till ”intranet-only” så går det bra att använda dessa steg:

  • Avinstallera befintlig SCCM-klient.
  • Installera ny  SCCM-klient utan CCMALWAYSINF flaggan.
  • Ta bort befintligt ”record” i SQL-databasen via SCCM-konsollen.
  • Starta om SCCM-tjänsten på klienten och starta en ny ”discovery cycle”.

Ett tips är sätta internetläget via ett skript efter det att SCCM-klienten har installerats på en dator istället för att sätta CCMALWAYSINF=1. Då finns möjligheten att i ett senare skede ändra tillbaka. Kontakta mig ifall ett sådant skript skulle vara av intresse.

//Fredrik


Liknande artiklar:


Taggar: , , , ,

Kommentering är avstängd.

News & Events

Fredrik Kämpe utnämnd till AppSense Partner Sales Star of the Year!

april 2015

Vi gratulerar Fredrik Kämpe som på årets AppSense University med 65 partners från 8 länder mottog utmärkelsen Partner Sales Star of the Year! Stort grattis och ...

Fidelity Consulting på Citrix Synergy 2015

april 2015

Våra konsulter inom Citrix samt några av våra kunder kommer åka till årets Citrix Synergy mässa i Orlando. Vi uppdaterar oss inom Mobility och Cloud ...

Mer Nyheter
 

Our Clients

"The best project manager I´ve ever worked with!"
Kari Innanen / Fortum IT services, Finland

"Det är trevligt att det fortfarande finns att tillgå kompetenta specialister som ser helheter och kan bidra till vår framgång, och jag hoppas innerligt att Lasse får fortsätta att bidra till förutsättningarna till vår framtid och forskning."
Magnus Emilsson / teknisk ansvarig för RDLAB, AstraZeneca.

"Jim är i första hand en väldigt glad, trevlig och engagerad medarbetare. Som konsult är han mycket kompetent, stresstålig, en suverän idespruta som levererar sina åtaganden med hög kvalitetskänsla."
Karl Florin / Teamleader IBM.